fredag 1 april 2011

Nu har Reinfeldt tagit hand om mig också

Fick i torsdag ett brev från försäkringskassan.

Nu har du varit sjuk i ett år (dvs 27 april) och du ska berätta varför du fortsättningsvis skall ha sjukersättning.

I blanketten är tre rader avdelade för det ändamålet och två rader för övriga upplysningar. Visserligen står det inom parentes att man kan lämna en extra bilaga under övrigt. För handen på hjärtat: hur ska man kunna beskriva sin situation på tre rader?

När man är sjuk blir man mer uppmärksam på artiklar som tex handlar om indragen sjuklön. Nu senast var det 105 läkare som gjort ett upprop ang sjukas rätt att vara sjuka. När jag läst om dessar drabbade sjukskrivna människorna har jag skämts över att vara svensk. Nu är jag alltså där själv. I de senaste läkarintygen jag fått står det ju att sådana som jag sällan kommer tillbaks till arbetslivet (vi tror väl inte riktigt på det ännu). Har man fortfarande 3 metastaser i huvudet som förmodligen skadat balansnerverna så är man inte alltför frisk. Även den dummaste borde kunna läsa innantill och dra slutsatser utan att utsätta sjuka för en förnedring genom att låta dem fylla i idiotiska blanketter i syfte att bevisa att man faktiskt har en sjukdom som kan leda till döden.

Så nu vet ni vad jag skall ägna dagen åt. Jo, författa en lång, lång bilaga. Och när tror ni att försäkringskassan behandlar den? Jag har fått tre veckor på mig.Är det någon därute som tror att beslutet är taget då? Oddsen för är inte stora.

Det är inte kul att vara hemma och vänta på resultatet av en ny skiktröntgen samtidigt som försäkringskassan ska bestämma över min sjukdom. Återkommer i frågan!

Varfr skriver jag Reinfeldt? Detta är ett politiskt beslut som försäkringskassan bara verkställer. Och - det är förnedrande att bli behandlad på detta vis.

Jag skulle kanske inte ha skrivit hurra, hurra i mitt förra inlägg. I stället kanske jag skulle ha börjat fundera över min försörjning?

2 kommentarer:

  1. Barbro Nordqvist3 april 2011 kl. 19:49

    Saknar ord.. men skriver ändå här.. det är förskräckligt att vi i Sverige har det så här. Inte klokt, blev så arg när jag läste vad du har skrivit och fått för blanketter. Usch o fy säger jag. Skickar en massa styrkekramar till dej. Paddan

    SvaraRadera
  2. Ibland kan tillvarons absurditeter vara komiska - men detta stolliga regelverk och blankettkrav är INTE kul! Håller tummarna medan du själv vässar pennan ordentligt. Styrkekramar även härifrån/Gruffamatte

    SvaraRadera