torsdag 14 oktober 2010

Recept här?

Ja, det är väl inte så vanligt att ni får ett recept på äppelkaka på en sida om sjukdom.
I förrgår var jag och hälsade på mina arbetskamrater och hade då med mig en lättbakad äppelkaka som tydligen uppskattades. Så här gör man

Smöra och bröa en kakform. Lägg klyftade, skalade äppelbitar tätt i botten. In i ugnen ca 15 min 200 grader. Rör 100 gr smöroch 1 dl sockker. Rör ner 3 äggulor (en i taget)plus saft och skal av en halv citron. Mixa 100gr sötmandel och vänd också ner i smeten. därefter vispas de tre äggvitorna till hårt skum och blandas i.Klicka smeten på äpplena och in i ugnen ca 20-30 min. Bra va! Lätt som en plätt!

För övrigt går dagarna och nu väntar jag bara på att det skall bli måndag den 25 för då är det läkarbesök. Var en trevlig kallelse jag fick. Så här stod det ungefär:

Det vore bra om du kunde gå till vårdcentralen den 19 och ta prover,så att vi har dem till besöket. Kunde du kanske komma en halvtimme före utsatt tid den 25 så att vi kan lungröntga dig ?Visst var det ett trevligt sätt att uttrycka sig på.

Igår hände det som jag väntat på. Min alldeles egna "coach" från försäkringskassan ringde. Jag kan säga så här mycket, hon fick nästan inte en syl i vädret. Däremot berättade jag mycket om framstegen för henna. Vi kom överens om att jag skulle kontakta henne efter läkarbesöket. Fortsättning följer...Alla vet ju att så fort man hör ordet försäkringskassa blir man misstänksam.

2 kommentarer:

  1. Hej Ursula!
    Det var kul att se dig på jobbet och tack för jättegod kaka! Ha det bra!/ Ann

    SvaraRadera
  2. Vilket läckert äppelkakerecept.. det ska jag prova. Gjorde också en äppelkaka med toscakräm uppepå idag.. när toscakrämen var utbredd på kakan o allt var i ugnen igen upptäckte jag att sockret stod kvar på bänken.. ack ja.. minnet har jag ofta under armen eller var jag nu har lagt det för tillfället. Ikväll har jag fått hem jaktgubben igen.. 1 älgkalv sköt han i måndags och 1 älgkalv idag... så det var en gran i hatten. Kram Barbro

    SvaraRadera