måndag 26 juli 2010

Kunskapskanalen

Det är en kanal som jag ibland tittar på. Zappade lite med fjärrkontrollen igår och vad var på tapeten? Jo en talk-show om cancer. Sån't tittar man inte kanske inte på om man är frisk men för mig blev det alltså riktigt intressant. Reportern ville veta hur allt gick till så hon åkte till Karolinska för att få en inblick. Hon fick se strålningsapparaterna och cellgiftsbehandlingsrummet. Ett kalt rum, med säng och dropp. Då tänker jag på Linköping. När jag var inne på min första strålbehandling för huvudet, så tog personalen ett kort på mig. Varför? För att de skulle känna igen mig. Sedan hämtade de mig varje gång i väntrummet med tilltalsnamn. En mycket "välkomnande" gest. Cellgiftsbehandlingen sker i ett "kollektivt rum". Kaffe, kakor, massor av veckotidningar och rätt så sköna fotöljer. Man kan prata med sina olycksbröder om man vill. Behandlingen tar ca 30 min och då tycker jag i alla fall att tiden går fortare.
Skillnad på ställe?

1 kommentar:

  1. Barbro Nordqvist27 juli 2010 kl. 15:38

    Ja Ulla visst tittar man på sådana program med ett helt annat intresse. Men det verkade ju vara trist ställe de hade filmat på. Här i Karlskrona var det också, kaffe, kakor och Loka mm och tidningar. De anhöriga som var med fick själva sätta på kaffehurran om de kände för det. Den kaffehurran gick hela tiden. Skönt att din hallonsaft går på 30 min.. För mej tog det 2 - 3 timmar, men du vet det finns "miljoner" olika hallonsafter.

    SvaraRadera